Vi har ansvaret for at børnene trives med hinanden og de voksne i louisegården. Først og fremmest er det vores intention at skabe et miljø, hvor børnene og deres forældre hurtigt opnår tryghed og føler tillid. Louisegårdens personalet fremstår imødekommende, nærværende, engageret og tydeligt fagligt kompetente. De sikrer, at de små børns basale behov, hvor mad, søvn og bleskift indgår som de vigtigste, opfyldes, og der kommunikeres omkring det med forældrene.
Vi arbejder med selvhjulpenhed på alle planer med henblik på generel udvikling og for at styrke børnenes selvtillid.
Vi sætter ord på alt. Vi italesætter vores og børnenes handlinger og følelser. Vi giver børnene tid og rum til at gøre sig forståelige.
Hverdagen tilrettelægges, så den indeholder plads til målrettede aktiviteter i større og mindre grupper og plads til ustrukturerede (fri)leg. Aktiviteterne kan være kreativt-, socialt-, følelsesmæssigt- og/eller motorisk stimulerende. Gennem aktiviteterne oplever børnene glæden ved at være en del af et fællesskab, de lærer at drage omsorg for hinanden og at løse konflikter. Vi deler børnene op i grupper, så der er større mulighed for fordybelse, nærvær og for at støtte det enkelte barn i dets fysiske- og psykiske udvikling. Vi har dialogisk læsning og arbejder meget bevidst med sprogstimulering. Udover læsning for og med børnene, synger vi og leger med sproget gennem rim og remser.
I den ustrukturerede (fri) leg udvikler børnene evnen til selv at skabe relationer, udnytter deres fantasi og afprøver de ting, de har erfaret under de mere strukturerede aktiviteter.
Alle vore børn er unikke individer og skal mødes som sådanne. Vi skal sikre, at de inkluderes i fællesskabet i Louisegården og vi skal hjælpe børnene med at indgå samt fastholde kammeratskabsrelationer. Børnene skal lære at håndtere afvisninger og konflikter, ved forståelse for egne- og kammeraters grænser. Vi støtter børnene i at sige til og fra og vi agerer som rollemodeller gennem fremhævelse af positiv adfærd.