Det æstetiske miljø har betydning for om børnene oplever Louisegården, som et hyggeligt, behageligt og rart sted at være. Det er derfor personalets ansvar at skabe omgivelser, der lever op til dette og samtidigt inspirerer, udfordrer og motiverer børnene til leg, læring og udvikling.
Vi gør en stor indsats for at få vores lokaler til at fremstå indbydende. Vi maler børnestuerne i ferieperioder på skift og udskifter slidt inventar i forhold til økonomisk formåen. Louisegårdens forældre gør en stor medvirkende indsats på årlige arbejdsdage, hvor institutionen forskønnes.
Vi lader børnene udtrykke sig, dels via egne familiebilleder, der skaber ejer- og tryghedsforhold, dels via ophængning/udstilling af børnenes selvproducerede tegninger og udklip. Personalet hænger pædagogiske redskaber op, som de vurderer, skaber stemning. Personalet iagttager om børnene inspireres af og i øvrigt bruger udsmykningen; ser på plakater, billeder, snakker indbyrdes om det de ser, og f.eks. viser det til egne forældre og øvrige gæster i institutionen.
Vi gør en indsats i forhold til at få Louisegården til at fremstå ren og pæn. Vores rengøringsselskab sørger for, at alle møder ind til en indbydende rengjort institution. Herefter stiller vi krav til vores forældre om skofrizoner i garderobe- og legearealer og vi stiller alderssvarende krav til børnene i forhold til oprydning efter leg.
Alle grupperum er indrettet, så der kan skabes mindre legekroge i det store. Det meste legetøj på stuerne er placeret, så det er tilgængeligt for børnene. Det ligger sorteret i kurve, så det gør det let for børnene at finde netop det legetøj, de har lyst til at lege med og rydde det op efterfølgende.
Vi har lysdæmpere på alle stuer, der kan være med til at skabe den rette stemning til den igangværende aktivitet.
Vi har musikanlæg på alle stuer, som også benyttes bevidst på at skabe stemning i relation til aktiviteterne.